غذای مناسب برای کودکان در زمان اسهال و استفراغ

برای درمان اسهال و استفراغ کودک چه غذایی پیشنهاد میشود؟

هنگامی که کودک شما به اسهال و استفراغ مبتلا شده است، در کنار داروهایی که پزشک برای او تجویز کرده است، غذایی که کودک در طول روز میل می‌کند نیز اهمیت بالایی دارد. بیماری کودکان با بزرگسالان تفاوت هایی دارد، به همین دلیل است که هنگام بیماری یک کودک در منزل، هیچ کس به چیزی به جز سلامتی کودک فکر نمی‌کند. در زمان درمان بیماری اسهال و استفراغ کودک، باید به این مسئله توجه شود که علت ابتلا کودک چیست؟ زیرا در بسیاری از موارد ابتلا کودکان به اسهال و استفراغ، این بیماری نشانه ای از یک بیماری دیگر است. به همین دلیل است که مراجعه به پزشک اهمیت دارد. 

 

اهمیت درمان اسهال و استفراغ در کودکان

در ابتدا لازم است تا والدین با مفهوم اسهال چیست. زمانی که مدفوع کودک از حالت طبیعی شل تر و آبکی تر باشد و تعداد دفعات دفع کودک زیاد شده باشد، کودک دچار اسهال شده است. در این زمان اگر کودک شما در کنار اسهال به استفراغ هم دچار شده باشد، آب و املاح زیادی از بدن او خارج می‌شود و این مسئله این خطرناک بوده و نیازمند مداخله پزشک متخصص است. هنگامی که به متخصص اطفال مراجعه کنید، در کنار تجویز دارو های مناسب به شما خواهد گفت که به کودک غذای مناسب بدهید. زیرا لازم است تا کودک بخش بزرگی از آب و املاحی که از دست داده است را از طریق غذا جبران کند و به همین طریق انرژی لازم برای مقابله با بیماری را بدست آورد. در صورتی که کودک در زمان ابتلا به این بیماری غذای مناسبی دریافت نکند، وزن زیادی در مدت زمان کوتاه از دست خواهد داد. غذای مناسب در زمان اسهال و استفراغ کودک، در هر صورت و با هر دلیل بروز بیماری، مفید بوده و به کودک در بهبودی کمک می‌کند. 

مقاله پیشنهادی : همه چیز درباره غذای کمکی نوزاد

دلایل بروز اسهال و استفراغ در کودکان

. عفونت ویروسی: در برخی از موارد به دلیل ورود ویروس هایی از طریق مخاط بینی و دهان به بدن کودک، کودک دچار اسهال و استفراغ می‌شود.

. عفونت باکتریایی: این عفونت به طریق مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری بروز پیدا می‌کند و باعث عفونت دستگاه گوارش کودکان می‌شود.

. عفونت انگلی

. حساسیت: آلرژی به برخی خوراکی ها در کودکان، باعث اسهال و استفراغ در آنها می‌شود. 

. وارد کردن اشیاء آلوده یا دست کثیف به بدن، توسط کودکان زیر 5 سال

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : دستور پخت چند غذای سالم برای کودک

 

مایعات مناسب برای مصرف کودکان در زمان ابتلا به اسهال و استفراغ

علاوه بر مصرف غذای مناسب در این زمان، مصرف آب و مایعات کافی برای کودکان اهمیت بالایی دارد. مخصوصا به این دلیل که کودکان فراموش می‌کنند که در طول روز آب مصرف کنند یا این کار برایشان سخت است. در این صورت توصیه شده است به کودکان مایعات دیگری بدهید تا آب مورد نیاز بدن را در طول روز دریافت کنند. این آب ها نباید ملین باشند. در صورتی که آب خوردن برای کودک شما سخت است، موارد زیر را در طول روز به او بدهید:

آب گوشت و مرغ که بدون روغن و ادویه باشد.

چای کمرنگ

آبمیوه های سیب، موز، نارگیل و انگور سفید که با داشتن ویتامین های مختلف، کودک را تقویت می‌کنند.

دوغ به همراه نمک و نعناع

 

غذاهای مناسب برای مصرف کودکان در زمان ابتلا به اسهال و استفراغ

در زمان ابتلا به اسهال و استفراغ، به احتمال زیاد کودک شما میل زیادی به غذا ندارد و به همین علت، انتخاب غذای مناسب اهمیت زیادی دارد. در نظر داشته باشید که غذاهایی که برای کودک خود تهیه می‌کنید، فاقد روغن و ادویه باشند. غذاهایی که در ادامه بیان می‌کنیم برای کودکان در این زمان مفید هستند:

. مرغ و گوشت در کنار آب آنها

. تخم مرغ آبپز

. برنج کته بدون روغن به همراه ماست کم چرب و نعناع

. سیب زمینی آبپز یا کبابی

. سبزیجات پخته شده نظیر هویج، لوبیا سبز، قارچ، کدو و چغندر

. پوره موز و سیب

. سوپی که حاوی بلغور، جو دوسر یا ذرت باشد.

. لبنیات کم چرب

 

تغذیه یکی از مهمترین عوامل دخیل در سلامت کودکان است به همین سبب توصیه میکنیم که بلاگ " بهبود سلامت کودکان در گرو تقویت سیستم ایمنی بدن " را از دست ندهید.

 

غذاهای نامناسب برای مصرف کودکان در زمان ابتلا به اسهال و استفراغ

. غذاهای های سرخ شده و پر ادویه

. غذای فست فودی و سیب زمینی سرخ شده

. کافئین

. نوشابه گازدار

. مواد غذایی بسته بندی و دارای مواد نگهدارنده

. غذاهای نفاخ

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ " بدغذایی کودک و روش های مقابله با آن " را از دست ندهید.

 

مطلب های تصادفی